Den viktige markedsføringen

Hemmeligheten bak en bedrifts suksess ligger i markedsføringen. S hvordan kan du markedsføre din bedrift best mulig? 

Norge er et land med mange grundere, ettersom det er mange tilgjengelige støtteordninger for oppstart av bedrifter her. Det betyr at det er mange bedrifter som lykkes, og det er mange som feiler. Det stedet de fleste feiler, er faktisk markedsføringen og dette kan være fatalt for bedriften. Det er enkelt og greit fordi uten markedsføring vil man ikke nå kundegruppen, og da får man heller ikke noen kunder.

Oppsøkende virksomhet

En måte å markedsføre bedriften på er å ta direkte kontakt med potensielle kunder enten via telefon, mail eller gjennom møter hvor du kan presentere dine produkter. De forskjellige metodene å kontakte kundene på har sine fordeler og sine ulemper. Mail er det for eksempel lett for kunden å bare slette. Derfor kan det lønne seg å følge opp med en telefonsamtale der du kanskje avtaler et møte med dem om de er interessert i dine produkter.

Twitter-ikone

Markedsføring i sosiale medier

Alt etter hvilke tjenester eller produkter du tilbyr, må du aldri undervurdere verdien av markedsføring i sosiale medier. Dette kan gjøres på mange forskjellige måter men først og fremst er det viktig at du har et nærvær på de sosiale mediene. Ha sider på Facebook, twitter, instagram og pinterest, hvor du kan kommunisere med kunder, både nye og gamle. Men husk at du må væreaktiv om det skal bety noe. Del bilder av produkter, tilbudskampanjer og nyheter.

Det er flere sosiale medier som også gir muligheten til å kjøpe reklameplass slik at din reklame viser for en bestemt kundegruppe som du har valgt ut. Dette er en god måte å få økt aktivitet på siden, og dermed spre kunnskap om din bedrift.

Markedsføring mot gamle kunder

Aldri glem at de gamle kundene dine, kan fortsette å være kunder i bedriften, og det vil de så lenge du viser at du setter pris på deres lojalitet og samarbeid med deg. Send dem gjerne gaver med logoer på, som for eksempel t-skjorter eller bagger. Følg dem opp med nyhetsbrev og mailer med tilbud om du har mulighet til det.

Følg opp når det er høytider og merkedager, det er sånn som alle setter pris på. Og vi vet alle at om man føler seg verdsatt som kunde, da kommer man tilbake. Din bedrift kan for eksempel satse på firmagaver fra Axonprofil, en nettbutikk som hjelper deg med å finne de rette gavene.

Reklame

En annen måte å markedsføre seg på er den vanlige reklamen som vi alle ser i aviser, blader, på tv og hører på radio. Dette er også reklame du kan få støtte til å kjøpe, avhengig av hva slags bedrift du har. Dette er en bra måte å reklamere på om du ønsker å treffe nye kunder i den generelle befolkningen. Men du kan også peile deg ut bestemte målgrupper ved å reklamere på bestemte sider i avisa, eller i bestemte programmer på tv om du vil.